Świat social mediów zmienia się w szaleńczym tempie. Trudno nadążyć za wszystkimi nowinkami na coraz liczniejszych portalach. Dla lepszego rozeznania publikujemy zatem zestawienie 5 najważniejszych tendencji, które w rozpoczętym roku będą kształtować rzeczywistość mediów społecznościowych, a tym samym wpływać na kształt naszego życia.
(Nie)widzialnoscc postów
W rozpoczynającym się roku Facebook nadal będzie ograniczał liczbę osób, dla których widoczne są posty po ich opublikowaniu na stronie. W ten sposób serwis naciska na firmy, które stopniowo zwiększają wydatki na promowanie i reklamowanie treści na portalu. Z tego powodu firmy poszukają także innych platform, na których mogą prezentować treści w sposób swobodniejszy i bez narzucanych przez Facebook ograniczeń.
Anonimowość
W ubiegłym roku sporą popularnością cieszyły się serwisy społecznościowe, oferujące użytkownikom komunikację bez ujawniania tożsamości. Także Facebook docenił w ostatnim czasie potrzebę anonimowości wirtualnego życia. Pod koniec roku wprowadził możliwość tworzenia tematycznych chat roomów, które pozwalają prowadzić konwersację incognito. Także współpraca Facebooka z szyfrującą dane siecią Tor wskazuje, że w social media coraz mocniej dochodzi do głosu potrzeba prywatności i anonimowego surfowania.
Video
Coraz więcej przestrzeni w social media zdobywają filmy. Komunikowanie treści za pomocą video jest szybkie, angażuje odbiorcę i wymaga mniej wysiłku od użytkownika. Daje ono także możliwość wzbudzania intensywniejszych emocji. Oglądanie krótkich filmów jest naturalniejszym i przyjemniejszym sposobem używania urządzeń przenośnych niż czytanie. Produkcja video jest także coraz bardziej przystępna. W przyszłości coraz większy procent treści konsumowanych w sieci będą stanowiły materiały video. Wzrośnie znaczenie vlogowania jako metody tworzenia i udostępniania treści, a także popularność samych vlogerów.
Zakupy
W bliskiej przyszłości robienie zakupów za pośrednictwem social media stanie się czynnością tak naturalną, jak komentowanie postów czy udostępnianie zdjęć. W ostatnim czasie Facebook i Twitter rozpoczęły testy przycisku „buy”. Za jego pomocą kilkoma kliknięciami można dokonać superszybkich zakupów. W 2015 roku będziemy obserwować działania scalające sprzedaż internetową i media społecznościowe. Przyniesie to liczne korzyści firmom i stworzy szerokie możliwości reklamodawcom.
Marketing
W 2015 roku firmy będą jeszcze intensywniej promowały się w mediach społecznościowych. Social media stwarzają coraz przydatniejsze, elastyczniejsze i bardziej zróżnicowane narzędzia marketingowe. W ostatnim czasie trend ten stał się widoczny szczególnie w przypadku serwisu Instagram. Stale wzrasta bowiem liczba firm, promujących się poprzez obecność na tym portalu. Należy się także spodziewać, że zwiększą się możliwości prezentowania płatnych treści za pośrednictwem rozmaitych, większych i mniejszych serwisów.