„Teamwork and team spirit” by 드림포유 / CC BY 2.0
Rośnie świadomość znaczenia komunikacji dla sukcesu firmy. Jednak wciąż wielu przedsiębiorców ma obawy przed współpracą z wyspecjalizowanymi agencjami. Co gorsza – często brak ludzi i pomysłów spycha działania komunikacyjne na szary koniec listy priorytetów. Dlaczego tak się dzieje?
Często przyczyną są rozmaite obawy. Rozmawiając z właścicielami większych i mniejszych firm, zebraliśmy te najczęstsze. W dużym stopniu wynikają one z niewiedzy i obiegowych opinii, a niekiedy także ze złych doświadczeń. Oto 6 postaw, które najczęściej powstrzymują firmy przed zatrudnieniem zewnętrznego konsultanta.
MIT 1: Nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem
Wielu osobom określenie „public relations” kojarzy się mgliście – z reklamami, prasą i marketingiem – lub wręcz negatywnie: z tzw. czarnym PR, manipulacją i sztuczkami. Nie wszyscy potrafią określić precyzyjnie, jakie narzędzia można wykorzystać, trudno im wyobrazić sobie efekty podjęcia lub zaniechania profesjonalnej komunikacji w firmie. Niewiedza buduje barierę przed nieznanym. Często firmy nie mają jednak świadomości, że poprzez zaniedbywanie PR-u także budują swój wizerunek – tyle że niekorzystny.
MIT 2: U nas nic nie trzeba robić
W pierwszym odruchu firmy uważają, że nie mają żadnych specjalnych potrzeb komunikacyjnych. W rzeczywistości często ich po prostu nie dostrzegają. Spotykamy firmy całkowicie zadowolone z poziomu swojej komunikacji, które nie zamierzają niczego zmieniać ani tym bardziej inicjować nowych działań. Jednak już po krótkim researchu można się zorientować, że komunikacja w firmie jest mocno zaniedbana, a przekonanie o dobrym wizerunku jest iluzoryczne.
MIT 3: Agencja puści mnie z torbami, to dobre dla dużych i bogatych
Jednym z głównych powodów, które powstrzymują firmy przed zatrudnieniem specjalistów PR, jest obawa o wysoką lub wygórowaną cenę usług. Przedsiębiorcy boją się również, że koszt usługi będzie nieproporcjonalnie duży w stosunku do wykonanej pracy i jej efektów. Tymczasem, jeżeli firma zdecyduje się na profesjonalizację działań komunikacyjnych, z pewnością wynajęcie agencji PR będzie rozwiązaniem tańszym i efektywniejszym niż zatrudnienie na etat dodatkowych pracowników. Pracodawca – zamiast kosztów związanych z tworzeniem i utrzymywaniem miejsca pracy – dostaje fakturę. Ponadto agencje starają się stosować przejrzyste metody rozliczeń, a wszystkie koszty ustalać z góry w porozumieniu z klientem.
MIT 4: Ja najlepiej znam firmę i produkt, więc najlepiej go komunikuję
Wiele osób sądzi, że profesjonaliści od PR-u nie są w stanie im pomóc, ponieważ nie znają produktu, firmy ani specyfiki branży. Prawdą jest, że doświadczenie pracy w konkretnym obszarze jest cenne dla agencji. Ale nie jest warunkiem koniecznym. Owocna komunikacja nie jest wynikiem niezależnych działań konsultantów. Powstaje ona z wzajemnego zrozumienia i systematycznej współpracy agencji z konkretną firmą, która zna produkt, rynek i branżę jak własną kieszeń. Zadaniem agencji jest spojrzeć na firmę z zewnątrz, oczami klientów, którzy często nie są ekspertami w danej dziedzinie. Dla efektywnych działań komunikacyjnych kluczowe jest połączenie wiedzy, narzędzi i doświadczenia obu stron.
MIT 5: Zajmiemy się tym sami, przy okazji
Liczne obawy wzbudza perspektywa oddelegowania zadań na zewnątrz firmy. Decydenci nierzadko uważają, że wszystkie potrzeby komunikacyjne można zaspokajać własnymi siłami. Bardzo często wynikiem takiej polityki jest nakładanie na pracowników nowych obowiązków, z których trudno im się wywiązać. Tym samym PR zostaje zepchnięty do pozycji najmniej pilnych i ważnych zadań. Nierzadko sprawami komunikacji zostaje obarczona tylko jedna osoba. Tymczasem co dwie głowy to nie jedna. Zatrudnienie specjalistów z agencji daje dostęp do wiedzy, umiejętności i doświadczenia całej grupy osób. Niewątpliwą zaletą jest także świeże spojrzenie, które umożliwia dostrzeżenie problemów i zagadnień niewidocznych dla ludzi z wewnątrz firmy i branży.
MIT 6: Firma ma sprzedawać, reszta to fanaberie
Zdarza się, że firmy oczekują szybkich efektów w bardzo ograniczonym czasie. Potencjalni klienci nastawiają się na natychmiastową realizację celów. Są niecierpliwi, nie rozumiejąc, że strategie PR przynoszą efekty w dłuższej perspektywie czasowej. Taka postawa często jest wynikiem postrzegania sfery komunikacji jedynie jako doraźnego lekarstwa na najbardziej palące problemy, a nie jako jednego z najważniejszych aspektów zarządzania firmą. Dobra komunikacja potrafi zdziałać cuda, musi być jednak działaniem przemyślanym, zaplanowanym, celowym i konsekwentnie realizowanym. Czas poświęcony na PR procentuje. Z tego względu bardziej efektywne są te działania, które mają w perspektywie długofalowe rezultaty, niż podejmowane z doskoku, jednorazowe akcje.
Często jesteśmy proszeni o profesjonalny przegląd komunikacji danej firmy. Szybko okazuje się, że lista zaniedbań i ważnych rzeczy do zrobienia jest dłuższa, niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka.
Jeżeli chcesz potraktować komunikację poważnie i uczynić ją motorem rozwoju swojej firmy – powierz ją profesjonalistom. Wtedy z pewnością PR się opłaci i będzie dobrą inwestycją.